fredag 2. desember 2011

Hingstevalg - et prosjekt i seg selv

Asterix 694
Drømmehesten.
Det er det som er det høyeste ønske når det kommer til avl, den skal ha en eleganse utover det ordinære, og med det må det ligge høye score på eksteriør og lynne. Mine kriterier når det kommer til valg av hingst til en eller annen varmblodshoppe er at den skal helst være holsteiner, eller ha holsteiner-gener bakover i avstamningen. Andre kriterier er høyt score på ridbarhet og helse, deretter kommer eksteriør som er avgjørende om hesten vil fungere i sporten. Om hesten har pene avtegn i tillegg er en bonus. Når jeg er på jakt etter en hingt er det sånne som dette jeg ser etter, men siler ut hingstene - siden det er så sinnsykt stort utvalg - etter mine avlsmål innenfor avlsorganisasjonens avlsmål og ser etter det jeg liker og har en god "feeling" på. Det jeg setter høyest er ridbarhet, deretter høye score på eksteriør, og så avstamning og avkomspreg, jeg mener det er essensielt å se hvordan hingsten nedarver sine gener og om han dominerer, hvis ikke er det avgjørende å ha en hoppe som er i toppsjikte på alle områder også på lik linje som under hingstens kriterier. En hoppe av god kvalitet -  er første pri for at avkommet ikke skal bli sortert ut av "eliten". Har man en avlshoppe som har gått i sporten og som viser seg å være holdbar, fruktbar og inneholde en eleganse og topp eksteriør, mener jeg det er et godt utgangspunkt for avl - og da kan man ha et større utvalg av hingster fordi - for det første blir hingstene kåret med bakgrunn i mange tester den skal godkjennes i og dermed har man derfor stort sett indivder som skal egne seg i avl - man har en større garanti for suksess mht avkom. Har man en hoppe med et gjennomsnittlig score, må man vurdere egenskaper og eksteriør strengere mht hingsten, og for å få en bedre garanti for kvalitetshest/avkom er det stort sett tryggest å velge en elitehingst.Jeg mener også det er viktig å bidra med variasjon i avelen for å unngå alt for mange like linjer eller linjeavl/innavl. Slik blir avelen mer spennende og interessant. Til tross for tryggheten i å avle på linjer man kjenner og vet gir gode resultater.

Her er min liste over hingster jeg ville valgt om jeg skulle bedekke en hoppe til våren 2012;
http://www.katrinelund.dk/?DK/Hingste/Lancelot.aspx
Tailormade Lancelot DVH 975
Chicos Boy (e. Carpaccio, kompakt og avler dressur OG sprang)
Catch it Ask
Coupe du cour
Argentinus
Tailomade Stardust DVH 1005 (e.Stakkato og hopper helt enormt)
Landor S
Dalhwinnie
Fly Society xx
Og forøvrig mange gode valgmuligheter ved Gestüt Sprehe og Flyinge. Også dukker det vel opp mange lekkerbiskner i hingstekåringene fom februar :) Og jeg gleder meg.

Hest ER best, uten tvil.
Carina

2 kommentarer:

Margrethe sa...

Ha! Søkte på Tailornade Lancelot og fikk opp bloggen din. Har visst noe av den samme smaken. Margrethe.

heimgaard sa...

Hei!
Katrinelund har mange fine hingster, og har opptil flere jeg kunne tenke meg å benytte. :) Er du så heldig å eie en hoppe som du skal bedekke? Carina