fredag 7. oktober 2011

Høstens farger

Jeg elsker høsten mest av alt når alle fargene kommer frem og viser seg på det beste. Med så mange nyanser av farger i rødt, gult, orange, brunt, grønt og kanskje til og med lilla. Fant en prydbusk i hagen til pappa som stod i kjempefine høstfarger nå, og måtte ta bilder av den. Har fått høre at den er en art av Berberis, men ikke funnet hele navnet på den ennå. Ser ikke helt hvordan dette er det ut fra leting i bøker osv, da berberiser enten vintergrønne, eller bladfellende med oftest røde bær. Undrer...
Aronia Melanocarpa

Beskrivelse: Svartsurbær. Stammer fra Nord-Amerika. Opptil 1 meter høy. Vakkert mørkerødt høstløv og store mengder av glinsende, svarte frukter i september. Bærene skal være fulle av antioksidanter og egner seg til saft og syltetøy.

Busken er utrolig fin på høsten med mange fargenysnaser som du ser i første bildet. Godt å vite at de ikke er giftige for utforskende og nysgjerrige barn Takker Norsk Hageleksikon "Pryd- og nyttevekster ute og inne" for hjelpen. Jeg nevner også at jeg er medlem av Norsk Hagetidend, og gleder meg hver gang jeg får et nytt blad i posten. Anbefales for de som er litt ny i faget, og som ønsker å oppnå en veiledende hjelp gjennom årstidene. I tillegg vil man også oppdage nye plnater, siden det settes fokus på enkelte arter hver gang En morsom og interessant lesing.

Nå har jeg også bestemt meg for å plante slike busker langs steinkanten i hagen vår nedenfor huset. Tror det kan bli bra, og gleder meg til våren igjen.


Ingen kommentarer: